Szukasz motywacji? Tak możesz ją osiągnąćKażdego dnia mamy wiele zajęć na głowie. Niektóre z nich robimy, bo chcemy, inne natomiast, bo musimy. Z pierwszą opcją niewątpliwie nie powinniśmy się zbytnio forsować, bo opiera się ona na przyjemnościach, czyli pójściu do kina z przyjaciółmi czy relaksie. Zawsze chętnie to robimy. Jeśli chodzi o zadania, wygląda to trochę inaczej. Zarówno w pracy, jak i w szkole czy na uczelni powierzane są nam zadania. Musimy zrobić coś specjalnego lub wykazać się wiedzą z podręcznika. Czasami patrzymy na to z wielkim entuzjazmem, ale zazwyczaj jest odwrotnie. Jak więc znaleźć odpowiednią motywację do osiągnięcia swoich celów?

Czym tak właściwie jest motywacja?

Często mówi się, że „kluczem do sukcesu jest odpowiednia motywacja”. Ale jak jest naprawdę? Jak tłumaczą eksperci, istnieje jakaś wewnętrzna siła, która zmusza nas do wykonania określonej czynności. Jest to złożony proces składający się z kilku etapów (inicjacja, przyzwyczajenie i utrzymanie gotowości do wdrożenia). Motywację podręcznikową można podzielić na kilka rodzajów. Jedną z nich jest motywacja zewnętrzna, gdzie najważniejsze motywacje pochodzą z zewnątrz, na przykład od nauczycieli, rodziców. Jest mierzona ocenami lub płacami dostępnymi w szkole. Inną opcją jest motywacja wewnętrzna. Powodem jest to, że sami chcemy coś osiągnąć, wiedzieć coś więcej na określony temat. Dzięki temu cieszymy się z sukcesów i nie potrzebujemy dodatkowego systemu nagradzania.

Załóż, co chcesz osiągnąć

Bardzo skutecznym sposobem motywowania jest rozpoczęcie od początku, tj. wizualizowanie celu. Wyobraź sobie, że kończysz studia, zdobywasz wymarzoną pracę, kupujesz samochód, który zawsze był w Twojej strefie marzeń... Czy nie warto się poświęcić? Takie perspektywy są bardzo motywujące i sprawiają, że jesteśmy podekscytowani małymi codziennymi krokami, które możemy podjąć, aby osiągnąć ten cel. Dobrze jest zwizualizować sobie, do czego dążymy i powiesić nad biurkiem lub wykorzystać jako zakładkę w podręczniku. Dzięki temu nawet gdy tracimy wiarę w swoje możliwości, szybko wracamy na właściwe tory.

To może pomóc

Każdy z nas ma inny motywator. Jeśli wynika to z naszej wewnętrznej motywacji, może to być chęć podążania za wybranym celem, wyróżnienia się na tle innych, zadowolenia z osiągniętego celu. Jeśli chodzi o środowisko zewnętrzne, tutaj takim „przynętą” mogą być rzeczy, które sprawiają radość, na przykład wyjście do kina po zdanym egzaminie czy zjedzenie czekolady po przeczytaniu rozdziału w podręczniku. Wpływ na to mają również ludzie wokół nas – docenienie wysiłku nauczyciela czy rodzica jest bezcenne. Środowisko, w którym się uczymy, również wpływa na naszą motywację. Tworzymy specjalną przestrzeń do nauki, w której nic nam nie przeszkadza. Jest czysto, jasno, cicho, dzięki czemu nic nie odwraca naszej uwagi od leżących przed nami podręczników.